Barnfeber
10.07.2018
Det här kan låta konstigt men vet inte vad jag ska göra längre jag är en tjej som fyllde ganska nyligt 17 jag är förlovad men en man som är ganska mycket äldre än jag. Vi är jätte glada tillsammans och alla har accepterat vårt förhållande. Men problemet är att jag har velat ha barn från och med när jag fyllde 15. Jag är moster och vet att barn kräver jätte mycket, och att man kan inte ge barnet bort som något djur, när man är trött. Men jag kan inte sluta tänka på barn, har fått missfall, men inte blivit gravid trots att inte använd preventivmedel nu på snart 3 månader. Vet klart att jag är jätte ung, och har inte brått men ändå. Och skall få snart spiral. Men det stör mig så mycket i vardagen, att bara prata om barn. S

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
13.07.2018
Hej!
När man skaffar barn är det en fördel att man vet hur det är med ekonomi, bostad osv... Bra om du inte har bråttom, du är ung ännu och har all tid i världen. Så mitt råd är att vänta ännu med att försöka skaffa barn, de antar jag du redan har tänkt eftersom du skall sätta in en spiral.
Det finns ingen säkerhet att man blir gravid på första försöket. De kan gå flera månader fören det lyckas. De kan ta längre än 3 månader, först efter att man försökt i ett år så får man gå på utredning (kommunalt, detta kan vara olika från kommun till kommun).
Eftersom du är moster kan du lägga mer fokus på de och umgås med din systerson/dotter. Du har en fästman som trivs med, ta vara på den tiden ni har nu när ni är bara ni. För om ni skulle få barn nu, skulle ni inte ha den tiden för varann lika mycket. Så njut av de! Det är jättefint att du vet att du vill ha barn och att de är ett mål i livet, stressa inte med att de inte sker nu. Och jo, jag förstår att det känns jobbigt eftersom de är en längtan du har. Men som jag sa tidigare har du all tid i världen!
Sköt om dig!
Kram, Ida