Behöver hjälp fort!!!
11.02.2015
Hej!
Det är så här att jag ska börja med p-piller för första gången och har varit på ungdomsmottagningen och fixat recept. Receptet jag fick var till Prionelle 28 men när jag väl gick till Apoteket fick jag istället abelonelle 28. Personalen på Apoteket sa att det inte spelade nån roll att dom har exakt innehåll. Så min fråga är om det spelar nån roll om jag börjar med dessa och om min barnmorska kan skriva ut ett recept till abelonelle 28 i framtiden?? Orolig brud

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
11.02.2015
Hej Orolig brud! Du behöver inte vara orolig. Enligt fass.se är Prionelle 28 helt motsvarande Abelonelle 28. Olika tillverkare men samma innehåll. Du kan tryggt använda Abelonelle 28.
I Finland (det här är ju en webbportal i Finland för finlandssvenska ungdomar) byter apotekena ut medicinerna mot billigaste motsvarande preparat ifall inte läkaren/barnmorskan har specifikt förbjudit detta. Jag vet inte hur det här fungerar i andra länder. Barnmorskan din vet nog hur det här fungerar om du nämner om att du fått Abelonelle på apoteket.
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare