biverkningar
10.05.2015
Hej, jag tar p piller och undrar kan man bli mer könslig och sådär när man är i slutet av sin första karta? För tycker jag är mycket mer könslig än vad jag brukar vara, och funderar på att inte börja med någon ny karta pga. Att jag känner mej mycket mer ledsen och det är verkligen jobbit för gråter jätte ofta hejhej

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
13.05.2015
Hejsan Hejhej! Det är klart att det är den största hormonella omställningen när man börjar med p-piller. Det är därför man rekommenderar att prova på i 3 månader först. Oftast får man en kontrolltid till barnmorskan/gynekologen efter 3 månader för att utvärdera hur det har gått. Jag hoppas att du fick en sådan tid! Kan du vänta ut dina humörssvängningar tills dess? Det skulle jag rekommendendera ifall du är i behov av preventivmedel som skydd mot graviditet. Ifall humörssvängingarna kvarstår kan man också på kontrollen bestämma sig för att prova en annan hormonkombination som kanske passar en bättre.
Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare