Biverkningar efter 5år?
21.05.2016
Hej!
Jag har ätit p-piller i 5 år nu och har inte haft destu större problem. Nu det senaste året har jag däremot haft minskad sexlust och torra slemhinnor och senaste halvåret har jag haft problem med magen. Jag har en konstant molande värk och känner mig väldigt uppblåst. Magen har mått bra under mensveckan men genast jag tagit ett piller igen har den mått sämre. Kan ju såklart inte utesluta något annat till 100% men jag känner på nått sätt att dessa piller inte påverkar mig likadannt och lika bra längre... Så min fråga var då är det normalt att p-pillrena ändrar effekt på kroppen efter en lång tid?
Jag känner att jag vill byta sort men samtidigt kan ju dom va mycket sämre.... Orkar inte med denna p-piller-djungel som inte ens är bra för kroppen.. Linn

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.05.2016
Hej.
Dina symtom kan naturligtvis ha att göra med dina p-piller, man kan förstås inte utesluta att det är biverkningar trots att det gått så lång tid sedan du började med pillren. MEN, jag tror också att dina symtom kan bero på helt andra saker.
Sexlusten är alltid lite knepig. Man talar om att den kan minka genom p-pilleranvänding, men den påverkas också helt otroligt mycket av allting annat hela tiden. Sexlusten är ju ingenting som är "konstant" annars heller. Den påverkas av vår partner, av vår självkänsla och av hur vi mår psykiskt. Så din sexlust kan ha minskat p.g.a. dina p-piller, men den kan också ha minskat p.g.a. att du just nu är stressad, att du är uttråkad, att du inte känner dig så het eller åtrådd av din partner o.s.v. o.s.v. Fördelen är att lika plötsligt eller krypande som sexlusten försvann så kan den också komma tillbaka. Ibland är kroppen helt enkelt inte så sugen, och då får man kanske respektera det och vänta på bättre tider.
De torra slemhinnorna kan också bero på flera olika saker. Både p-pillren och måendet i största allmänhet. Det kan vara bra att använda glidmedel då du har sex för att underlätta för slemhinnorna. Undvik att använda tamponger och använd istället t.ex. menskopp eller binda.
Och så magproblemen då. Som egentligen kan bero på precis vad som helst. Det mest sannolika då det gäller magproblem är att de beror på någonting man äter. Hela kroppen fungerar lite olika just då man har mens (muskelverksamheten är annorlunda) vilket också kan förklara varför magen funkar annorlunda just då. Så igen, det KAN bero på pillren, men det kan också bero på det du äter.
Det är inte så vanligt att p-pillren ändrar effekt efter 5 år, men å andra sidan är ju inte din kropp den samma nu som den var för 5 år sedan. Det är trots allt en ganska lång tid. Så jag tycker att du kan diskutera saken med preventivrådgivningen. Jag skulle t.ex. rekommendera att du övervägde Nuva-ring. Ringarna har den fördelen att de fungerar mer lokalt, och mer jämnt eftersom ringer sitter inne hela tiden. Rinagrna brukar även vara bra mot torra slemhinnor i underlivet. Och så behöver man ju inte komma ihåg ringen varje dag utan bara två gånger/månad - då den skall sättas in och då den skall tas ut.
Det talas mycket om p-pillrens negativa verkningar just nu, vilket nästan får tjejer som använder p-piller att skämmas över att det på något sätt skulle vara fult eller skamligt att äta p-piller. Sanningen är att det inte alls är så illa för kroppen att äta dem. Nu då du har ätit dina piller under fem år så är t.ex. din risk för blodpropp på helt samma nivå som för vem som helst. Din hormonnivå är lite högre än den skulle vara annars, men både hormonnivåerna och risken för blodpropp är t.ex. 10-tals gånger högre vid en normal graviditet än då man äter p-piller. Och ändå tolkas ju inte graviditeten som speciellt riskabel.
Så jag tycker att du kan vara helt lugn. Men om du inte mår bra just nu så skall man förstås försöka reda ut ved det beror på så att du kan börja må bättre. Så jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen och tala om saken med dem. Fundera tillsammans på olika alternativ - eftersom det trots allt FINNS olika alternativ.
Hoppas att ni hittar ett annat fungerande alternativ och att du börjar må bättre snart.
Kram
Tessi