Blöder länge av P-piller
17.11.2014
Förra söndag började jag men p-pillret zoely(började på mensens första dag) men jag har blödit sen dess. Ganska litet men har nu alltså blödit i 9 dagar och brukar bara blöda 4-5 dagar. Varför blöder jag så länge och kommer jag sluta blöda snart? besviken

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.11.2014
Hej.
Det är inte alls ovanligt att man får mellanblödningar eller att mensen blir lite hoppig först då man börjar med nya p-piller. Med Zoely är det även vanligt att mensen senare minskar ganska mycket, och för många flickor/kvinnor uteblir den helt. Detta är helt normalt.
Jag tror att det är bara nu "första gången" som din mens blir såhär lång. Nästa mens kommer antagligen att vara mer normal och om du är som de flesta andra så kommer din mens antagligen att minska efter det. Jag förstår att det kan kännas irriterande att mensen pågår så länge, men man brukar rekommendera att man har tålamod i minst tre månader för att se om pillren passar eller inte. Och tre månader skulle ju vara en evighetslång tid om du blödde under hela tiden - men det tror jag alltså inte att du kommer att göra. Då du har ätit de "riktiga" pillren och börjar med sockerpillren så brukar det ta ett par dagar innan man får mens - det är också helt normalt.
Men nu gäller det förstås att följa med vad som händer, och om blödningen bara fortsätter, eller om du har några andra frågor så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen i din kommun (eller stället du fick pillren från). Sluta inte äta pillren innan du talat med dem på rådgivningen.
Som sagt, försök att ha tålamod, jag förstår att det kan kännas tungt men det är övergående.
Kramar
Tessi