Blöder vid sex
14.05.2014
Hej har nyss börjat ätit p-piller och är inne på snart min andra vecka! Jag började ta första pillret på mensen första dag. Jag blöder fortfarande lite varje dag men oftast bara bruna flytningar,är det normalt?
Jag och min pojkvän har sex iallafall för det är så pass lite men vid sex blöder jag lite mer än annars,varför? Orolig tjej

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.05.2014
Hej Orolig tjej!
När man börjar med p-piller är det vanligt med mellanblödningar och droppblödningar i början, vilka kan visa sig som bara lite "gammalt" blod (brunt) i flytningarna - det beror på de stora hormonella förändringarna i kroppen som hormonerna i p-pillren orsakar. Det är inget farligt och de här blödningarna brukar sluta inom ett par månader, oftast snabbare. Ifall de fortsätter efter tre månader så kanske du borde byta p-pillersort eller preventivmetod. Alla hittar inte den sort som passar den egna kroppen direkt utan det kan hända att man måste prova lite olika sorter eller metoder innan man hittar en som funkar. Efter tre månader borde de flesta biverkningarna ha slutat.
Jo, ni kan nog ha sex och det gör inget att det kommer lite mera bruna flytningar efter sexet. Det beror bara på att man liksom rört runt där under sexet och då kommer det lite mera ut än om det skulle rinna ut i egen takt. Så länge det inte gör ont för dig under sex, så att man skulle kunna misstänka att du får sår eller skavsår inne i slidan, så är det helt lugnt. En handduk under bara när ni har sex, så får ni inte blodfläckar här och där.
Du ska helst inte använda trosskydd konstant om du inte måste (och absolut inte tamponge eller binda) om du bara har bruna flytningar, eftersom huden i underlivet inte kan andas så bra då. Då kan det börja lukta och bli mera flytningar, i värsta fall en infektion. Försök att luftbada underlivet genom att tex sova utan trosor och tvätta inte underlivet mer än en gång per dag och absolut inte med tvål.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott