Bör jag vara orolig?
30.10.2020
Hej, jag hittar inte riktigt information angående just min fråga. Jag äter minipiller som preventivmedel, men en dag kastade jag upp (väldigt lite) cirka 3 timmar efter att jag tagit pillret. Förstod i efterhand att jag borde tagit ett till. Jag hade inte haft slidsamlag under den perioden men gnidsex (killen hade underkläder på, inte jag) finns det någon risk för att bli gravid ifall jag via underkläderna kommit i kontakt med killens försats? Känns som en dum fråga. Men har även haft mens efter det (varade ungefär en vecka, och inte upptäckt något annat avvikande). Mens är ju ofta ett tecken på att man inte är gravid, men gäller samma ”regel” även om man äter minipiller? Dvs. Ifall man är gravid, kan man ändå mens om man äter minipiller? Fundersam

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.11.2020
Hej,
Bra att du frågade då någonting känns oklart :)
Du behöver nog inte oroa dig över att vara gravid. I normala fall borde ditt mini-piller ha hunnit tas upp under tiden som gick mellan att du tog pillret och tills du kräktes. (Det finns förstås massor av saker som kan inverka på det, och jag vet ju inte heller varför du kräktes, men det borde vara lugnt.) Men tills nästa gång kan du tänka på att ta ett nytt piller om du kräks inom de närmaste timmarna efter att du tagit ditt piller.
Genom oralsex eller petting blir man inte gravid. Så att på ett eller annat sätt få i sig spermier genom att de överförs via kläder eller fingrar är ytterst osannolikt. Givetvis skyddar inte kalsongtyget i sig dig från att bli gravid om penisen är inne i dig (därför görs inte kondomer av bomullstyg utan av gummi). Men som jag förstår det så var han ju inte inuti dig utan utanpå - och då är det väldigt osannolikt att spermier från försatsen skulle ha simmat igenom tyget och sedan klarat av/orkat simma ända upp i livmodern. Ibland (då man googlar) kan man få för sig att spermier har övernaturliga krafter men så är det trots allt oftast inte :)
Om du dessutom har haft mens (bortfallsblödning) efter detta så kan du nog vara lugn. Det är sant att mensens funktion/syfte är lite annorlunda då man använder piller, men det är trots allt slemhinnan som kommer ut så ett befruktat ägg skulle då inte ha någonstans att växa. (och ja - undantag läser man om, men det finns oftast flera andra faktorer som spelar in i dessa fall.) Så den generella regeln stämmer både med och utan piller - har man mens så är man inte gravid.
Så mitt svar är att du inte skall oroa dig utan leva vidare.
Kram
Tessi