börja med p-piller
05.01.2015
jag är 14 år och vill börja med p-piller eftersom efter samlaget med min kille sprack kondomen och jag vill ju inte bli gravid i såhär tidig ålder.. men jag undrar eftersom jag inte är 15 om jag måste berätta för mamma? och hur mycket kostar p-piller och ska alla sorter ätas eller stoppar man in dom i fiffin? :$ hur mycket kostar p-stav och gör det ont? tacksam för svar! å

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
12.01.2015
Hejsan å
Vår häslovårdare kommer på jobb 14.1 hon kommer att reda ut detta åt dig, hoppas du orkar vänta nån dag till.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej å! Det var ju ingen trevlig upplevelse att kondomen sprack! Jag rekommenderar både dej o pojkvännen att bekanta er med säker kondomanvändning. Info finns här, på decibels sidor. Rätt användning av kondom minskar riskerna för att spruckna kondomer i fortsättningen. :)
Hjälp med p-piller eller annat preventivmedel kan du få via skolhälsovården. Det finns nog klara tillvägagångssätt för hur man gör i din kommun med unga som behöver preventivmedel - en del kommuner har preventivmedelsmottagningar o i andra kommuner sköts det via skolhälsovården. Gå och tala med henne så vet hon nog råd. Ifall du nu är i ett fast förhållande så rekommenderar jag att ni bägge testar er för könssjukdomar innan ni lämnar kondomen och endast börjar med p-piller. Det är bara kondomen som skyddar mot könssjukdomar och behövs därför som ett tillägg till p-pillerna ifall man inte är i ett fast förhållande.
Fint skulle det vara om du har en relation med dina föräldrar så att ni kan tala om preventivmedel. Det kan hända att de blir lite chockade först men de vill nog inte heller att du ska bli gravid i en ålder på 14 år! Så jag rekommenderar varmt att du försöker tala med dem. Det kan också bli lite jobbigt sen om de hittar dina p-piller som de inte visste om att du hade. Dessutom kan de ju betala för dina p-piller om de vet om dem. Jag anser att man borde ha den mognaden att tala om sex innan man börjar idka sex...
Det finns 2 olika sorters piller: p-piller och minipiller som man sväljer enligt olika scheman. Du kan bekanta dej med p-piller användningen här på decibel. En annan möjlighet är också p-ringen. Bekanta dej med p-ringen här. P-stav rekommenderas inte åt unga tjejer.
Lycka till och var rädd om dej! :)
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska-hälsovårdare