Byte av p-piller
31.03.2022
Hej! För ca två månader sedan bytte jag p-piller från gestinyl till lumivela, jag bytte endast för att gestinyl gjorde så jag hade extrema moodswings o min sexlust försvann. Har annars använt gestinyl i snart 3 år, de har funkat bra utom moodswingsen. Hela tiden jag har använt lumivela så har jag fått blödningar är på min andra karta just nu 5 piller ifrån socker pillren och undrar om jag skulle behöva ringa om en tid till gynekolog eller läkaren jag var till och bytte ppiller?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.03.2022
Hej,
Jag förstår att det känns sjukt irriterande att småblöda hela tiden och inte vara säker på när det skall upphöra, men i sig är det ingenting du behöver vara orolig över och det är inte i nuläget ett tecken på att dina nya piller inte skulle "fungera" utan mera bara att din kropp behöver lite tid att förstå vad som händer.
Eftersom det är olika mängder hormoner i de pillren du bytte till så är det helt rimligt att det kan ta lite tid för kroppen att återfå balansen. Det är därför man oftast uppmanar till att man äter samma piller i minst tre månader (minst tre kartor) eftersom de flesta "biverkningar" eller problem som uppstår i början brukar ge med sig under den tiden.
Så fast det är frustrerande så skulle jag ge dig rådet att hålla ut i en månad till och se om det ändrar - vilket det mycket väl kan göra. Men om situationen är densamma ännu om en månad så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi