Bytte p piller
24.08.2021
Hej, jag bytte tillbaka till mina ”gamla” p piller för ca 13v sen då jag testade å byte i våras.
Alla sa olika om jag var skyddad under dom dagarna eller inte. Men dum nog låg jag ivf. Har sen jag bytte p piller i våras typ haft svullen mage på kvällarna å tycker själv jag ser gravid ut ibland.
Nu de börjat att bli så igen å jag livrädd och tror att jag skulle vara gravid för jag inte använde kondom efter jag bytte tbx till prionelle från amorest.
Har ju dock inte haft ont i tuttarna eller nåt och ingen annan tror jag är gravid. Tror inte de heller och övertänker å skrämmer upp mig själv. Vet att ett test är lättast att få reda på svaret. Men med tanke på att första gången jag bytte i våras från prionelle till amorest sa dom jag var skyddad och frågade på apoteket när jag hämtade ut prionelle igen om jag var skyddad å hon sa ja. Men en annan barnmorska sa nej och nån annan sa ja så de gör mig förvirrad.
Har haft svullen mage förut så jag ser typ gravid ut i ca 3månaden. Har tidigare oxå gått över om jag tagit uppehåll. Hade nyligen ett uppehåll förra veckan då jag började blöda för jag skjutit på de för länge.
Jag tycker jag ser tjock ut och då tror jag är gravid. För magen blir typ att de rund ut. Har alltid haft platt mage. Men svår att de oxå att jag skulle vara 13v gravid utan något symtom alls och en svullen mage på kvällar/eftermiddagen men på morgonen nästan helst platt igen. Å ligger jag på rygg så vist den sticker ju upp gör ju nästan allas magar men ändå är platt då. Skulle jag vara gravid å vara så ”tjock” som jag ser ut å vara hade den ju stått utåt när jag ligger ner oxå.
Vet som sagt ett test är bästa setet att veta men verkar så ologisk. Och att alla säger olika.
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
25.08.2021
Hej,
Du är skyddad om du byter från Amorest till Prionelle, från dag till dag, utan uppehåll. Du kan även ta sockerpillren på Amorest för att sedan efter att dem är slut börja på Prionelle kartan direkt, och är även då skyddad. Så enligt din beskrivning så är du skyddad.
Att du är svullen kan däremot bero på dina p-piller. Eller kanske släpper du inte fram någon mens varje månad? Om du hoppar över mensen hela tiden, kan detta vara det enkla svaret på din svullna mage.
Och som du säger, ifall du känner dig jätte orolig så tar du ett graviditetstest - inget konstigt med det!
Kram!
Malin