Dagen efter piller
30.08.2017
Hej, tack för bra sida!
Nu är det såhär att jag tog ett dagen efter piller för ungefär en månad sen, för att vara på den säkra sidan, när kondomen hade glidit av. (Killen kom inte alls in i mig, vårt sex funkade inte riktigt eftersom jag var för torr utan jag gav honom ett handjob istället då så vet att han inte kom inne i mig) Nu är det så att jag är ändå jätteorolig över att jag KAN ha blivit gravid, om det ändå råkade komma sperma i mig?? Så jag tog ett dagen efter piller ca 36 timmar efter. På beräknad tid fick jag vad som nog borde ha varit min mens en vecka senare, fastän blödningen höll på i bara ca 4 dagar istället för 5. Nu är det dags för min mens att komma men den har inte kommit, och jag är jätteorolig!! Har haft mensvärk och ont i brösten, men det kan ju lika bra vara graviditetstecken??? Jag är så nojjig!! Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.08.2017
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är ju helt sant att det bara behövs en liten droppe sperma för att bli gravid, MEN ni använde kondom, och så vitt jag förstår så var han inte inne i dig utan kondom? Genom att överföra sperma med handen från penis till slida är det väldigt osannolikt att du skulle bli gravid OCH du tog ett dagen efter piller. Summan av allting blir nog att det är fel metod för att bli gravid. (om frågeställningen skulle vara tvärtom, att du önskar att du skulle bli gravid och undrar om detta är rätt sätt, så skulle svaret vara detsamma - det är inte sannolikt.)
Det är helt normalt att mensen blir lite krånglig då man har tagit ett akut p-piller, så det är inget att oroa sig över. Jag tycker att du i lug och ro skall vänta på mensen, och skulle den blir flera veckor sen så kan du testa dig bara för att vara på den säkra sidan. Men jag tror att du kan slappna av.
Ha lite glidmedel till hands nästa gång ni skall ha sex. Det är inte ovanligt att det är torrt i samband med att man använder kondom, och då kan det bli problematiskt för honom att komma in, oavsett hur upphetsade man är. Ingen panik.
Kram
Tessi