Dagen efter piller
01.05.2018
Hejsan, hade oskyddat sex idag, blev jätterädd att jag skulle bli gravid. Även fast han inte kom. Men vi köpte ett dagen efter piller och jag tog det. Norlevo tog jag. Kan ni berätta lite om detta piller så att när jag får(om jag får) symptom att jag vet lite om det så inte jag blir jätteorolig om mensen tex är sen. Började inte må dåligt av pillret och spydde inte heller :) Hur stor är risken att jag blir gravid av detta oskyddade samlag nu? *7,!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.05.2018
Hej.
Ni gjorde det bästa ni kunde i den situationen ni var, men i fortsättningen skall ni ordna med preventivmedel eftersom Norlevo inte är ett preventivmedel och inte får användas regelbundet.
Det största problemet med läkemedel som norlevo är att de innehåller förhållandevis höga doser av hormoner, vilket gör att menscykeln kan bli ordentligt råddig. Det är väldigt vanligt att mensen kan vara oregelbunden de närmaste månaderna efter att man tagit ett piller. Så din mens kan komma tidigare nu, eller senare. OM mensen skulle vara mer än 5 dagar sen så skall du testa dig för att vara säker på att du inte är gravid.
NorLevo är alltså inget egentligt preventivmedel, och är inte lika effektivt som p-piller (eller kondom). Om en befruktning redan har skett så kan inte medicinen avbryta graviditeten, utan det enda den kan göra är att sjuta upp eller förhindra ägglossning. Men i bipacksedeln står det att Norlevo beräknas kunna förhindra graviditeter i 52-85% av fallen.
Det är ganska vanligt att man kan uppleva illamående, magsmärta, kräkningar och yrsel i samband med medicinen, men du skriver att du inte märkt av någonting sådant ännu, så jag gissar att det inte heller kommer. Då är det sannolikt rubbningar i menscykeln som kan märkas av i ditt fall, och det är inte så mycket man kan göra åt det, annat än att ha tålamod och vänta.
Som sagt, testa dig om mensen är sen, och se till att fixa ett preventivmedel tills nästa gång.
Kram
Tessi