Försenad mens
25.03.2015
Hej!
Jag och mitt nuvarande ex hade sex för 3 veckor sedan på dag 5 i menscykeln. Vi använde kondom men dagen efter kom han på att han först satt kondomen fel väg och svängde på den efter att den rört penisen. Dag 6 kändes det som att jag hade ägglossning (kunde ju varit inbillning för jag brukar inte ha så kort menscykel. Efter att jag slutat med p piller i december 2014 var menscykeln 30 dagar, sen 27, och sen 27 igen). Blev iallafall orolig att det kanske varit spermier på kondomen och tog ett akut p piller 42 h efter samlaget. (värt att nämna är att penisen inte kom långt in i slidan.. var inte tillräckligt våt)
Nu är det dag 30 i menscykeln och jag har inte fått någon mens. Har haft huvudvärk flera dagar i sträck och dessutom fått sura uppstötningar som jag aldrig brukar ha. Det har just tagit slut mellan mig och pojkvännen och kanske huvudvärken har att göra med det? Är iallafall orolig för att jag är gravid.
Det skulle ju vara sjukt typiskt att jag som varit i förhållande där sexlivet varit ett problem och jag just därför gjort slut med pojkvännen, skulle vara gravid nu... Vissa kämpar liksom i år för att bli med barn och vissa behöver inte ens ha genomfört samlag och får barn? Orättvist. Tror det är så liten risk att jag är gravid. Och så känns det som att om jag är gravid för en sånhär liten pytteliten grej, är det nog menat att jag och mitt ex ska gå tillbaka till varandra, eller hur?
Borde gå å köpa graviditetstest, men när kan man göra testet och vara säker på att det visar rätt? Ska jag vänta lite till och se om min mens kommer?
Egentligen hade jag inte någon annan speciell fråga här, men jag ville väl bara skriva av mig tror jag... Tungt att gå runt och bära på tankar.
Tack för att decibel finns.
worried

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
27.03.2015
Hej Worried! Jag förstår att du är orolig - speciellt nu när ni har gjort slut. Din mens kan bra dra ut på tiden lite i samband med din oro och nya livssituation. Dessutom kan akut-pillret ha råddat till dina egna hormoner lite. Akut-pillret och oron tror jag är de största orsakerna till din sena mens, inte graviditet! Huvudvärk kan man ha innan man får mens som pms. Dessutom av stress och oro blir nog inte huvudvärken mindre... Sura uppstötnngarna beror nog mest på stress och din oro - kan varken ha med en tidig graviditet eller pms att göra.
Om du inte har fått din mens ännu skulle jag nog råda dej att göra ett graviditetstest. Jag tror inte att du är gravid. Men för att du ska slippa din oro! Graviditetstestet kan du göra nu och det kostar inte många euro att köpa i ett större varuhus eller på apotek.
Du är ung ännu. Räkna inte den här erfarenheten som ett förhållande som tog slut pga problem i sexlivet. Du har alltför liten erfarenhet ännu för att kunna prata om sexliv. Du är bara i nybörjarkängorna ännu. Sexlivet utvecklas egentligen från att människan föds tills människan dör - det tar sig bara olika uttryck under livets gång. Annars skulle människan nog trötta på att ha sex i en ålder på typ 25 år - ifall man inte nu och då fick lära sig något nytt eller erfara nya grejjer, med samma eller olika partners.
Våren pockar på dörren där ute - släpp in solen i ditt liv. Sluta oroa dej och fundera på det som har hänt - dra ny luft i lungorna!
Sköt om dej!     Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare