fortsättning. måste ha hjälp nu!
02.01.2015
Hej igen!
Skrev tidigare "Min kille kan eventuellt ha haft försats på fingrarna när han pullade mig. Kan jag bli gravid??
Om jag tar ett akut p-piller mindre än 30 timmar senare är det över 90% chans att jag inte blir gravid. MEN det hkäket ju inte om ägglossningen redan har vart vilket jag är osäker på då den redan kan ha vart eller kan vara när som helst nu. Vad gör man då??
Då man ska ta graviditetstest 3-4 veckor senare efter att man tagit p-pillret så är det 3 veckor 2 dagar innan jag får min mens på ett ungefär. Men clear blue testet måste man ta max 4 dagar innan första dagen på mensen. Hur ska jag göra?? :(
Och om jag får min mens nu, är jag gravid?
Vi var intima den 1a, hade ägglossning någon gång vid den 4e eller om jag redan hade haft den då. Ska sedan ha mens runt den 18e.
Hjälp? :(
Kram! <3"
Var in på apoteket idag och köpte akut p-piller, killen följde med och stöttade under hela dagen. Fick levodonna som jag tog 29 timmar efter det hade hänt (om jag nu hade fått i mig spermier). Men om jag redan hade haft ägglossning hjälper inte akut p-pillret, eller hur..?
Om det skulle visa sig att jag var gravid, kan man göra abort hemma? Är 15 så är det någon åldersgräns eller liknande?
Då mina föräldrar knappt låter mig gå ut utan att veta vart jag ska och jag får inte alltid gå ut då de vill att jag ska vara hemma ibland kommer jag inte kunna göra abort på sjukhuset... Mina föräldrar skulle döda mig om de fick reda på det här, så skriv inte att jag ska berätta för dem. Jag skulle åka ut ur huset direkt.
Då min mens är ganska regelbunden hade jag första dagen föra månaden den 21a. Om vi säger att min ägglossning är "normal" skulle jag få den den 4e. Vilket jag inte vet, kanske redan har haft den.
Eftersom de flesta menscyklar är 28 dagar borde jag kanske ha mens runt den 18e. Tog akut p-piller idag den 2a. När ska jag ta graviditetstestet? Förstod inte riktigt det då jag ska ta det 3-4 veckor efter pillret men 7-10 dagar om man inte fått sin mens. Men på akut p-pillret stod det att den kan göra så att mensen kommer tidigare eller senare. Hur ska man då kunna veta när man ska ta graviditetstestet osv??? :(
om jag får min mens men ändå vill vara på den säkra sidan kan jag ta testet någon dag efter min mens är slut, eller...? Då har det gått mellan 3-4 veckor efter pillret.
allt är så förvirrande.... :(
Jag vet inte VAD jag ska göra och NÄR? Snälla hjälp mig...
Kram

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
05.01.2015
Hej!
Vet du vännen, kanske det vore bäst o du gick till Ungdomsmottagningen eller motsvarande i din hemkommun, så att de fick förklara och gå igenom allt med dig ordentligt? Oavsett så ska du nu ta ett graviditetstest 3 veckor efter den dag du tog akut-p-pillren, det stod säkert i bipacksedeln? För säkerhets skull kan du ta ett till test ännu 7 dagar efter det, alltså oavsett när/om du får en blödning. En abort kan man inte göra hemma, utan den ska utföras på sjukhus - men igen, på Ungdomsmottagningen kan de berätta mera om hur det fungerar i din kommun. Åtminstone här i Österbotten kan man göra en abort i ett tidigt skede av graviditeten dagtid en vardag.
Fortsätter hålla tummarna <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott