Frågor om p piller (kombinerade)
28.04.2020
Har ätit ihop flera kartor på raken nu för att slippa mens. Har 7 piller kvar på denna karta och tänkte ha ett uppbehåll (7 dagar) efter denhär kartan. Nu undrar jag om effekten av p pillren blir sämre då (vill vara på den säkra sidan) Int har väl kroppen liksom blivit så van med att jag inte tar uppbehållet att det skulle bli större chans att bli gravid om jag tar uppbehåll nu (det här är fjärde kartan jag äter utan uppbehåll)
Jag undrar också om p piller mensen kommer att komma som vanligt? Blir kroppen förvirrad av att inte ha fått ha uppbehåll på länge? Så att mensen inte kommer?
Jag oroar mig för att bli gravid trots att jag har ätit pillren helt rätt. Använder p piller som enda preventivmedel och de ska väl vara väldigt säkra? Qwertyuiiopå

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.04.2020
Hej,
Om du har ätit fyra kartor på raken så tycker jag att det är dags att ta uppehållet nu. Vissa barnmorskor uppmuntrar till att man äter flera kartor i rad, och speciellt om man har väldigt kraftiga smärtor eller blödningar så kan det vara en fördel men många tjejer får mellanblödningar då de äter flera kartor på raken.
Du är fortfarande skyddad från graviditet under pausen så det behöver du inte oroa dig över, däremot kan jag inte svara på om din blödning kommer att vara "som vanligt" eller annorlunda, för det finns ingen som kan veta det. Det gäller helt enkelt att testa och se.
Om du äter dina piller alla dagar och endast har pausen på det sätt som ordinerats så behöver du inte oroa dig över att bli gravid.
Kram
Tessi