Framkalla missfall?
23.01.2018
Hej, jag undrar om man kan ”framkalla abort” på något sätt. Det kanske låter konstigt men om man liksom inte vill göra abort, av vissa orsaker. Finns det tex piller man kan köpa och äta väldigt tidigt i graviditeten och få missfall hemma? Det blir väl egentligen en abort då också men jag menar som Alltså så ingen behöver veta om de liksom? Eller finns det saker man kan äta eller så för att man ska få missfall? Jag har hört att man kan tex äta enbär eller saffran eftersom det typ är giftigt och sammandrar livmodern. Kex

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.01.2018
Hej.
Nej, det finns nog inga trygga sätt att framkalla missfall hemma. Alla de exempel man hör eller läser om är i allmänhet betydligt farligare än att göra en abort på sjukhus. Idag har man ändå möjligheten att göra en abort på sjukhus, där allting sker kontrollerat och allting följs upp, och det är en jättebra grej. Fortfarande finns det ställen i världen där abort är olagligt och otänkbart - vilket inte betyder att de inte skulle utföras ändå. Det innebär bara att det är betydligt mer riskabelt för tjejen själv.
Så OM du är gravid, så börja med att tala med din skolhälsovårdare eller en barnmorska på preventivrådgivningen, så hjälper hon dig vidare. Det finns en enkel anledning till att aborter inte skall göras hemma, och den är helt enkelt att det inte är säkert. Risken är den att du själv blir ordentligt sjuk och att fostret skadas, men att graviditeten fortsätter. Och då är du tillbaka i ruta ett. Så gå den riktiga vägen istället.
Många kramar
Tessi