funderingar om stopp med p piller
11.03.2014
jag funderade bara en sak, för någon vecka sen sa jag åt min mor att jag behöver nya p-piller för kartan når mot sitt slut men, eftersom jag inte är sexuellt aktiv för tillfället tänkte hon att hon inte köper denhär gången. jag jick med på det då för stunden eftersom det ändå är så dyrt, men nu när jag har slutat har mina flytningar ökat enormt. kan vara gryniga flytningar (vita, ljusbruna men luktar inte precis illa) jag funderade.. kan p-pillren ha gjort att jag fick mindre flytningar och jag inte riktigt märkte det och nu då jag slutat återupptatt sin förra mängd.. det är jätte jobbigt att ha så mycket föutningar och man smutsar ju bara ner sina trosor också så jag funderar om det skulle vara en ide att börja använda pillren pånytt sen elr är dethär bara någon efterbiverkning av något slag? (hade ätit p-piller i lite mer än ett halvår innan ja slutade).

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
12.03.2014
Hej!
Du har rätt i att det kan vara en "efterverkning", att kroppen nu försöker hitta en naturlig balans för hormonerna och slidans miljö osv igen. Det kan ta några veckor, till och med ett par månader, så ge det tid. Att gå på p-piller är en rätt stor påfrestning på kroppen, så klart den kan vara lite råddig efteråt. Det kan vara att just du fick den biverkningen av p-pillren att du blev torrare än normalt, men att dina flytningar nu är gryniga och rikliga kanske också kan bero på en svampinfektion eller en bakterieinfektion. Blir problemen värre ska du gå och kolla dig, en obehandlad bakterieinfektion kan ge grymma problem i framtiden i värsta fall (tex äggledarinfektion som kan ge problem med att få barn sedan en vacker dag).
Men fortsätter det bara så här, så kanske du kunde pröva med att hjälpa din kropp lite på traven med att reda upp sig. Pröva att smörja med naturell yoghurt eller surmjölk. Mjölksyrebakterier finns naturligt i slidan, men de kan ha fått sig en törn av p-pillren, så nu kanske de behöver lite naturlig hjälp. Mjölksyrekapslar för vaginan finns också på apoteket, men är såklart dyrare. Det finns nog en massa salvor och annat på apoteket för olika underlivsbesvär, men bättre att pröva lite beprövade fruntimmerskonster istället för att köpa något dyrt som du inte vet om det kommer att funka på just dina krämpor. Det sura motverkar också tex svampinfektioner - slidan är naturligt väldigt sur, med PH på 3,8-4,4. Är PH-balansen åt skogen kan nog underlivet reagera med mycket mera flytningar. Också om slidan varit för torr eller irriterad så kan kroppen försöka kompensera med mycket mera flytningar. Då kan man smörja med en bassalva eller en hudolja (finns på apotek, men igen bättre med naturliga oljor som mandel- eller olivolja istället för mineraloljor som gör att huden inte kan andas).
Överlag när det gäller rikliga flytningar, så ska du INTE duscha oftare än en gång om dagen (och då bara med vatten, ingen tvål för alla typer av tvålar torkar ut underlivet) och INTE använda trosskydd hela tiden. Trosskydd gör att huden inte kan andas och att fukten stannar kvar nära huden. Luftbada gärna på kvällen genom att gå (eller ligga och läsa) med rumpan bar, åtminstone ska du inte sova med en massa på underkroppen utan hellre typ nattlinne. Tighta trosor och strings kan också ge både mera flytningar och lättare svampinfektioner osv. Och så är det inte heller så smart att raka underlivet heller. Inte bara för alla inåtväxande hårstrån, inflammerade hårsäckar och andra jobbigheter, utan för att könshåret fungerar som en skyddande luftkudde och utan den måste kroppen jobba hårdare tex genom rikligare flytningar.
Hoppas det blir bättre - om inte, så ska du alltså gå till en läkare/gynekolog/hälsovårdare för att kolla att du nu inte har någon infektion - eller könssjukdom för den delen. P-piller skyddar ju inte det minsta från könssjukdomar och många har både långa inkubationstider och flytningar som första symptom.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas/sexualrådgivarnas tidigare svar)