funderingar om stopp med p-piller del 2
11.03.2014
det här är fortsättning på min förra fråga, alltså nu fick jag någon sorts blödning, ska man få mens direkt när man slutat med p piller? det är den 11 idag och den 2 mars så min mens slutade då och då tog jag också sista p pillret nån gång och nu redan har ja mens igen? vad menas med det här? tycker ni det är vits att äta p-piller om man för tillfället inte är sexuellt aktiv? en del av orsaken jag åt p piller var för att få mera regelbunden mens och hoppades på att mängden skulle minska och det gjorde den när jag åt p piller så jag är rädd att det ska blöda i mängder nu när jag har slutat... hade också mindre flytningar när jag åt p-piller. jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
12.03.2014
Hej igen!
Det är helt vanligt nog med små mellanblödningar efter att man slutar med p-piller. Det tar alltså ett tag för kroppen att hitta sin egen balans igen efter att ha styrts så hårt av hormonerna i p-pillren. Man kan "klott-blöda" ett tag efteråt, få en helt ny regelbundenhet på mensen och just också få tillbaka gamla "besvär" som riklig mens efter att man slutat med ett hormonellt preventivmedel.
Men det lönar sig ändå inte att direkt börja med nästa hormonella preventivmedel nu fastän du har "besvär", för kroppen mår kanske inte heller så bra av att igen börjar rådda med dess hormoner. När man börjar med ett nytt preventivmedel så säger de att man ska "hålla ut" med eventuella biverkningar i tre månader innan man byter eller slutar, för de flesta biverkningar försvinner inte direkt men nog inom ett par tre månader. Detsamma borde då gälla "återhämtningstiden" efter att man slutat med en sort.
Eftersom just p-pillren ändå är en ganska stark påvfrestning på kroppen, så skulle vi nog inte använda det om vi inte själva tyckte att vi måste (tex för aktivt sexliv eller väldigt besvärlig mens). men det är bara vår åsikt. Kanske du kunde vänta ett tag och sedan diskutera några andra alternativ med din egen gynekolog (eller den som skrev ut p-pillren åt dig). Det finns ju så många andra preventivmetoder också. Ingen direkt billig sådan, men de kan ha andra fördelar, som ingen mens, inget man måste minnas varje dag och sådana som verkar mer lokalt och alltså inte behöver innehålla lika starka hormoner.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott