Gestinyl
21.04.2015
Hej, jag ska börja med p-pillret gestinyl och det stod på pappret inne i paketet att " om du tar tabletten den första mestruationsdagen är du omedelbart skuddad mot graviditet " men hur menar de liksom hur många timmar för tabletten värkar väll inte med det samma? .

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
22.04.2015
Hejsan! Jaa du - det här har jag själv också funderat på... Bra fråga! Jag skulle nog inte våga gå och lova att du är skyddad från första tabletten omedelbart... Är det månne inräknat att de flesta inte har sex när de har mens?! I och för sig har mycket mycket få kvinnor ägglossning samtidigt som de har mens och p-pillerna förhindrar ju ägglossning. Så kanske nog... Hur skulle det vara med en kompromiss? Du har tar första p-pillret första dagen du har mens, du använder kondom första dygnet eller avhåller dej från samlag första dygnet?!
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare