Gestinyl
27.04.2015
Hej, jag använder gestinyl är på första veckan. Jag tog mitt piller 17:50 och spydde 1:30, finns det en chans att jag kan ha spytt upp mitt piller?
...

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
27.04.2015
Hej!
Nej, om du läser bipacksedeln (lappen i lådan som pillren kom i) så står det högst troligen där att det inte är någon fara om man kräks eller får diarré efter att man tagit dagens piller om det gått mer än 4 timmar sedan man tog pillret. På 4 timmar hinner nog pillret smälta i magen och hormonerna tas upp av kroppen. Så kolla vad som gäller för just din p-pillersort, men högst troligen så är det helt lugnt :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott