Gratis p piller
23.07.2018
Hej! Jag undrar om man får gratis p-piller fast man int bor i Kronoby eller Karleby (bor kanske 20 km ifrån) Kan man bara fara till Kronoby å få ut dem? Jag har recept nästan ett år framåt så behöver inget nytt.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.07.2018
Hej.
Tyvärr erbjuder din hemkommun inte ännu gratis p-piller. Motionen om det har gått igenom, men det dröjer till 2019 innan det genomförs. Så fram tills dess måste du tyvärr betala för dina p-piller.
Jag förstår att det känns orättvist, då man får preventivmedlen gratis i många andra kommuner. Men försök att tänka framåt och glädjas åt att det är bara ett halvår kvar till 2019 då det blir möjligt även i din hemkommun.
P-piller skrivs alltid ut åt en person, så det funkar sannolikt inte att du skulle åka och hämta dem gratis från en annan kommun eftersom du inte är skriven där.
Kram
Tessi