Gravid?
17.05.2018
Hej, jag fyller nu riktigt snart 17 år. Jag tror jag är gravid, ont i magen, mår dåligt, trött, magen en svullen. Jag testade nu 17 mens skall komma 24. Skall jag testa nytt när mensen skall börja, är skrämd att det är nånting annat än graviditet. Men jag har varit dåligt att använda preventivmedel, så risken är stor. Michaela

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.05.2018
Hej.
Du skriver att du har slarvat med att skydda dig då du har haft sex, så jag kan inte uttala mig om hur stor eller liten risken för graviditet är. Bara så mycket att om man har oskyddat sex så finns det naturligtvis en risk att man blir gravid - det är ju så det fungerar. Vill man inte bli gravid så måste man skydda sig.
MEN symtomen som du beskriver är väldigt allmänna, så de förekommer hos nästan vem som helst nån gång även om man inte skulle vara gravid. Det att du mår dåligt, har ont i magen och är svullen kan bero på graviditet, men de kan också bero på att du ätit dåligt eller är stressad. Med tanke på hur tidigt i graviditeten du skulle vara (om din mens skall komma den 24) så skulle du i detta skede sannolikt inte känna av speciellt mycket graviditetssymtom ännu eftersom hormonnivån inte ännu skulle vara speciellt mycket förhöjd. Men även i detta är alla olika. Trötthet kan ju också vara ett graviditetssymtom, men oftare längre fram under graviditeten, inte nödvändigtvis strax efter befruktningen.
Så försök att ta det helt lugnt och ha tålamod tills dagen då din mens borde komma, om den inte gör det så skall du testa dig. Men använd preventivmedel. Det är onödigt att utsätta sig själv för denna onödiga stress, speciellt om man vet att det beror mest på att man varit "dålig på att använda preventivmedel".  Gå till din skolhälsovårdare och be om kondomer om du inte har råd eller möjlighet att köpa dem själv.
Kram
Tessi