Gravid?
22.09.2017
Hej! Igår hade jag skyddat sex, och under dagen fick jag mensvärk och flytningar. Och egentligen borde jag börja få min mens nu men jag har ingen. Jag hade bara nån liten flytning och lite värk i början av gårdagen men ingen mens har jag än. Vad beror de på? Är det för tidigt att veta? Vill inte kalla mig mamma än!!
En annan sak jag undrar är om man kan få p-piller från skolhälsovårdaren eller om man måste till apoteket? FML

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.09.2017
Hej.
Eftersom du skriver att du hade skyddat sex, så utgår jag ifrån att du menar kondom? Isåfall har du nog ingenting att oroa dig över. Mensen kan ju vara några dagar tidig eller sen utan att det betyder att någonting är fel. Eftersom du har mensvärk så tror jag säkert att mensen är påväg.
P-piller får du via preventivrådgivningen. Så ring och boka en tid till barnmorskan i din hemkommun. Hon kommer att tala med dig om din hälsa och om ni har några ärftliga sjukdomar i släkten som kan påverka ditt hälsotillstånd. Beroende på vilken kommun man kommer från så är reglerna lite olika för när det görs en gynekologisk undersökning. I vissa kommuner görs undersökningen direkt - d.v.s. innan man börjat med pillren, medan den i andra kommuner görs först senare. I de flesta kommuner får man p-pillren gratis från sin barnmorska under de första 6 månaderna.
Det är bara att ringa preventivrådgivningen (ibland kallas det familjeplaneringen) och tala med barnmorskan. Huvudsaken är att ni skyddar er.
Kram
Tessi