Gravid?
29.05.2018
Hejsan!
Jag är lite orolig att jag är gravid. Har jätte regelbunden mens annars och får den alltid prick på dagen när det är räknat. Nu är den 2 dagar sen och jag ser inte några tydliga tecken på att den är påväg. Mina flytningar brukar försvinna före jag ska få mens men de har inte försvunnit ännu. Jag har inte haft oskyddat samlag och jag har varit väldigt försiktig. Har varit stressad på sista tiden så kan det vara en orsak? Eller kan jag vara gravid? PP

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.05.2018
Hej.
Om du själv vet att ni har varit nogrranna med preventionen och inte slarvat eller glömt så finns det ingen anledning till att vara orolig. Det är ju just därför man inte skall ha oskyddat sex, trots att man vet att chansen att bli gravid egentligen bara finns under några dagar varje månad - för att mensen inte alltid är regelbunden - även om den alltid tidigare skulle ha varit det.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Din mens kommer nog. Om den inte har dykt upp ännu då du får detta svar så kan du ju testa dig, bara för att vara på den säkra sidan och själv kunna andas ut. Men du har en ung kropp - och det betyder i mens-sammanhang att den kan hitta på lite vad som helst. Ha tålamod.
Kram
Tessi