Gravid
25.09.2018
Jag och min bror som är sex år äldre än mig var på en fest för två månader sen, vi blev halvfulla och kåta och det hela slutade med att vi knullade. Vi båda njöt och sen dess har vi haft sex tillsammans flera gånger.
Nu till ett problem, min mens kom inte denna månad, har alltid haft regelbunden mens, jag tog ett grav.test som visade positivt. Vad ska jag göra? Är det ett brott att ha sex med sin bror? Vågar inte säga till min bror att jag är gravid. Gravida tjejen

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.09.2018
Hej,
I olika länder har man lite olika lagstiftning då det gäller sexuella relationer mellan nära släktingar. I vissa länder är det förbjudet, och i andra inte. I Finland räknas det som ett brott att ha sex med nära släktingar (rakt uppåt- eller nedåtstigande led eller syskon). För incestbrott kan man dömas till böter eller fängelsestraff. Jag har dock ingen uppfattning om hur vanligt det faktiskt är att nån döms till straff för det i de fall där det handlar om sex som har skett i samtycke.
Jag tycker att du skall tala med din bror om saken. Om ni har haft oskyddat sex så har ni trots allt båda varit medvetna om riskerna, och det är orättvist att du skall behöva bära hela bördan själv.
Anledningen till att incest från början varit så tabubelagt är just risken för att avkomman skall vara avvikande. Vad du väljer att göra är fortsättningsvis ditt eget beslut. Oavsett om du väljer att behålla din graviditet eller inte så måste du inte uppge vem fadern är (även om det garanterat kommer att ske påtryckningar för att ta reda på vem det är). Du behöver nog din brors stöd i detta, eftersom jag förstår att du kanske inte vill diskutera saken med någon utomstående.
Du kan kontakta mödrarådgivningen i din egen kommun, så hjälper de dig vidare och kan informera dig om vilka dina alternativ är. Jag förstår om det känns riktigt tungt och förvirrande just nu, men det blir bättre <3
Många kramar
Tessi