Gravid???!
09.12.2014
Hej! Jag är en tjej på 18 år som har några funderingar.. Jag och min kille hade sex (med kondom) och när allt var klart och han skulle ta bort kondomen märkte vi att det var hål på den, jag tog akut p piller 11-12 timmar efter sexet.. Kan jag vara gravid??! Hjälp!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.12.2014
Hej.
Eftersom du tog akut p-piller så är du sannolikt inte gravid, men pillrens effekt (t.ex. Norlevo) baserar sig på att de förhindrar att äggcellen lossnar. Så om äggcellen redan skulle ha lossnat så kan man alltså inte lita på pillrets effekt, de är inte 100% säkra. Så det du kan göra nu är att fundera över när din senaste mens började (senaste mensens första dag) och räkna 14 dagar framåt från det. Ungefär där borde din ägglossning ha skett (men som allting annat så varierar även detta från person till person). Beroende på när i din menstruationscykel det var ni hade sex så kan du då räkna ut hur stor risken är. Men det enda du egentligen kan göra är att vänta och se.
Akut p-pillren kan göra att mensen kommer några dagar tidigare eller några dagar senare, men om mensen blir mer än 5 dagar sen så är det säkert bra att göra ett graviditetstest för att vara säker. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte oroa dig. I de allra flesta fall fungerar akut p-pillren som de ska, och man skall helt enkelt ha ganska stor otur om man blir gravid under den enda gång kondomen sprack och man tog akut p-piller. Försök att ha tålamod och att inte grubbla dig gråhårig. Och om det känns som att du efter detta har svårt att lita på kondomer så kanske du skulle överväga att börja med något hormonellt preventivmedel.
Kramar
Tessi