gravid?
05.01.2015
Hej! Jag och min kille har haft sex u snart ett halvt år, vu har testat utan kondom men jag äter p-pillren Yaz och har ätit dom i lite över 2 månader. Men nu är jag orolig att jag är gravid så jag undrar om man kan bli gravid fast man har ätit p-pillren regelbundet och varenda dag? Väldigt tacksam för svar!! lollo

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
08.01.2015
Hejsan, om du har följt alla direktiv och tagit pillrena då du ska ta dem, alltså inte glömt nåt eller haft för lång tid mellan, så ska du nog inte vara gravid. Diarré eller uppkastningar kan ju inverka på den preventiva effekten men om du inte haft något sådant heller nu under tiden du ätit p-pillerna så kan du nog vara lugn. Är du välldigt orolig kan du ta ett graviditetstest ifall din mens inte kommer när den ska. De finns ju på alla varuhus och på Apotek och kostar nån euro. Men risken är nog yttrest minimal att du skulle ha blivit gravid.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av hälsovårdarnas tidigare svar på liknande frågor.