Gravid?
10.05.2015
Hej! Hade oskyddat sex för 8 dagar sedan, dock avbrutet samlag. Har nu sedan två dagar tillbaka haft feber, ingen matlust, svagt illamående samt en liten tryckande känsla över livmodern. Dessutom är jag kissnödig oftare än normalt. Hur stor är risken att jag är gravid?? Har som sagt feber och tror jag blev smittad av min kompis så undrar om mina andra symtom beror på febern eller kan jag vara gravid? Hur snabbt kan jag göra ett test eller abort om det visar sig positivt? Litenorädd

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
13.05.2015
Hej Litenorädd! Oskyddat sex var ju inte så smart... Du vet att i värsta fall kan spermier komma in i slidan via händer och smeksex och så känner du säkerligen till om försatsen. Skaffa kondomer! Du utsatte dej också för risk att få könssjukdomar. Akut-piller skulle ha varit en god idé inom 72 timmar efteråt. Akut-piller förhindrar ägglossning och minimerar risken för att bli gravid. Läs gärna mera om akut-piller här. Men nu är det för sent för akut-piller.
Jag oroar mej mera för att du ska ha fått en könssjukdom än för att du ska känna av en graviditet redan. Du berättar inte om du har flunssa... Hade din kompis flunssa eller hur menade du? Du kan ju också ha fått en urinvägsinfektion om jag tolkar dina symtom. Svider det när du kissar? Feber och kissar ofta fortfarande? I så fall behöver du kontakta skolhälsovårdaren/hvc och ett urinkontrollprov behöver tas. En urinvägsinfektion betyder att du har bakterier i urinen och det behöver skötas med antibiotika.
Ifall du inte har flunssa men fortfarande symtom som kan tyda på en könssjukdom så behöver det tas prov i laboratorium. Det kan också ordnas om via skolhälsovårdaren eller hvc. Läs gärna mera om könssjukdomar här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten.
När din mens är någon dag sen kan du göra graviditetstest. Du kan köpa graviditetstest i större varuhus eller på apotek. Följ instruktionerna i förpackningen. Skolhälsovårdaren eller hvc tar graviditetstest gratis. Sen måste du göra ditt beslut om fortsättningen utgående från det resultatet du får.
Sköt din akuta hälsa först. Sedan får du sätta det här som en erfarenhet på livserfarenhetskontot. Gör om och gör bättre val i fortsättningen. Köp kondomer och var rädd om dej!
Med vänlig hälsning,  Annika            barnmorska - hälsovårdare