gravid?
14.06.2015
kan man bli gravid när man har haft smeksex med sin pojkvän ifall man har fått sperma på fingret och sen rört sig själv de haar gått ca 1 och en halv till 2 veckor sen och nujust är min mens försenad med 4 dagar kan jag vara gravid? jag har värk och mår illa men ingen blod vad ska jag göra

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
16.06.2015
Hej! Ja en sådan miniminimal risk finns. Men kom också ihåg att spermier lever bara i några minuter om de utsätts för luft...
Mensen kan också försena sig för att man går och oroar sig för att man kanske skulle vara gravid... Vid oro, stress och livsstilsförändringar kan mensen lätt jyckla. Min gissning är att det är så här för dej nu.
Ifall din mens inte har kommit nu så är mitt förslag att du gör ett graviditetstest. Du kan köpa ett test för några euro på ett apotek eller i ett större varuhus. Du kan läsa om graviditetstest här. Min rekommendation är nog att du gör ett graviditetstest ifall din mens inte har kommit ännu. Du kan också ringa din hvc och få via laboratoriet ett graviditetstest gjort där gratis.
Men gör ett test så slipper du oron! Sen - låt det här bli dej en läxa och lär dej, gör om och gör bättre. Använd kondom!
Jag håller tummarna! Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare