Gravid?
28.06.2015
Hej! Jag tar p-piller (Gestinyl) och har tagit det i 3 veckor, blev klar med första kartan igår. Jag har inte missat ett enda piller men tiden då jag har tagit dem har hoppat 2-3 timmar någon gång. De senaste veckorna har jag haft ganska mycket sex, inklusive under den period då jag normalt sku ha ägglossning o vara fertil och killen har då kommit i mig. Nu på morgonen vakna jag o var illamående och så spydde jag, jag har också haft en del mellanblödningar vilket gör mig lite orolig. Innan jag började med p-piller var min menscykel 30 dagar men nu ska den ju bara bli 21 dagar (?) så jag vet int exakt när jag ska förväntas ha mens. Så hur som helst hur stor är risken för att jag är gravid? Och när ungefär ska jag förvänta mig min mens? Tacksam för svar. Orolig

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
30.06.2015
Hejsan Orolig!
För det första; kom ihåg 2 timmars rekommendationen! Dvs om du vanligen tar ditt p-piller kl 07 så ska du helst ta det alla dagar innan kl 09. Det betyder att du inte kan sova längre på helgerna och ta ditt piller först vid kl 11. Ditt skydd mot graviditet är som allra bäst när du följer 2 timmars regeln.
Ifall du är noggrann och tar dina piller enligt rekommendation är det nog meningen att ni när som helst ska kunna ha oskyddad sex. P-pillerna förhindrar din ägglossning - du har alltså ingen speciell tidpunkt som är "farligare" än andra med tanke på graviditet. Fertil är du i princip hela livet tills du kommer i menopausen och klimakteriet.
Mellanblödningar och illamående kan man ha som biverkning av p-pillerna. Sådana biverkningar går oftast över inom de första 3 månaderna.
Din menscykel blir nog inte bara 21 dagar. Oftast kommer mensen efter att du tagit paus/börjat på sockerpillerna efter några dagar. P-pillerna styr alltså din menscykel mot 28 dagar. Ofta börjar man på nästa karta ännu när mensen lite håller på. Men många kvinnor får så pass små menstruationsblödningar med p-piller att blödningen kan också ta slut innan det är dags att börja på nästa piller.
Det finns många bra appar att ha i telefonen för att komma ihåg sina p-piller. Rekommenderas! P-pillerna brukar ha siffror som 0,5-1,5 graviditeter per 100 kvinnoår, rent statistiskt. Så du har verkligen miniminimal risk att bli gravid under din första p-pillerkarta i ditt liv! :)
Spara bipack-sedeln (pappret som fanns i förpackningen) där hittar du snabbt info hur du ska göra vid uppkastningar/diarré, glömt piller osv.
Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare