Gravid?
22.08.2015
Finns det någon chans att jag kan vara gravid när det hände för två månader sen men vi använde kondom men kollade aldrig om den sprack eller nått. Jag har haft mens en gång under dessa två månader men den varade bara i 3 dar så vad betyder det? och nu väntar jag på nästa mens men den tycks inte komma... Är det så att jag kan vara gravid trots jag hadde 3 dar mens? (Tar ej p-piller) 95cb

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.08.2015
Hej.
Man brukar märka om kondomen spruckit helt och hållet. Så om ni inte har märkt någonting så tror jag att vi kan utgå ifrån att den har varit hel.
Du skriver att du har haft mens en gång, då i tre dagar. En massa kvinnor har aldrig mens längre än 3 dagar så det behöver inte betyda någonting alls. Så är det ju även så att man vissa gånger blöder mer och andra gånger mindre - så är det bara. Så det att du bara blödde i tre dagar behöver inte vara ett tecken på någonting alls. (Vi kan också testa tänka på saken andra vägen. Föreställ dig att du istället ville vara gravid och trodde att du var det - isåfall skulle det vara ett tecken på att allt inte stod rätt till och att du eventuellt höll på att få ett missfall om du blödde tre dagar i sträck.)
Du skriver att din mens inte tycks komma denna månad. Innebär det att du redan är sen eller bara att du är rädd att du skall vara det? Det finns ju ingen orsak att bekymra sig över en eventuell graviditet innan mensen är sen - och om den är det så är det enklaste sättet att få klarhet att testa sig.
Så nu skall du andas riktigt lugnt. Du har säkert hört det förr att mensen kan bli sen om man bekymrar sig väldigt mycket så antingen väntar du i lugn och ro eller så testar du dig och tar reda på hur det ligger till. Man önskar ju att mensen kunde komma lite tidigare än vanligt bara för att bevisa att du inte är gravid, men så fungerar sällan kroppen, den följer sina egna regler, men oavsett hur det står till så fixar du det. Var bara lugn.
Kramar.
Tessi