Gravid?
18.07.2016
Hej, jag har misstankar om att jag är gravid. Den senaste veckan, alltså några dagar efter ägglossning blev byxorna för små och brösten nästan dubbelt så stora, tunga och ömma. Vi hade sex 1-2 dagar före ÄL. Märkte inte att kondomen skulle ha gått sönder men undrar om det kan ha kommit ett litet hål av min "stubb".. Känns även som jag har feber, huvudvärk och mår illa nu som då. Är nu 1 vecka och 2 dagar efter ÄL, har beräknad mens om 5 dagar. Kan jag vara gravid? Elliphant

Vik. ungdomsinformatören Alexandra Vastaa
19.07.2016
Hej Elliphant,
kondomer brukar vara väldigt tåliga och oftast blir hålet såpass stort att man märker det. Visst kan den gå sönder av hårutväxten men det är inte alls vanligt. Skulle det visa sig att det kommit ett litet hål i den av din stubb så beror det också på var på kondomen hålet sitter. Ju närmare toppen och sperman, ju större risk för graviditet.
Symptomen som man får så tidigt i graviditeten brukar lätt förväxlas men vanliga symtom innan mens. De råkar ofta vara precis likadana och när man sedan blir orolig och känner efter så känns allt extra mycket. När man går och funderar mycket på det och oroar sig så kan det även skjuta upp mensen några dagar, vilket gör att man blir ännu mer orolig över att vara gravid.
Jag tror att risken för att du ska vara gravid inte är stor alls. Även om det skulle ha kommit ett litet hål på kondomen så ska allt det andra klicka, det vill säga att spermien ska ta sig ut och faktiskt nå ända från till ditt ägg. Försök att inte tänka på det så mycket och vänta och se om mensen kommer som den ska. Som sagt, oron kan skjuta upp den några dagar men den kommer nog ifall du inte är gravid. Går det några dagar över så kan du också ta ett graviditetstest för att med säkerhet få veta hur det ligger till. Nu just går det tyvärr inget annat än att vänta, men nej, jag tror inte du är gravid.
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare