Gravid?!!
11.09.2016
Hej!
Har käkat p-piller i över ett halvår nu och aldrig haft några problem med p-piller mensen eller liknande. För två månader sedan/två kartor sedan så kom min p-piller mens nästan en vecka för tidigt, detta hände även förra månader/förra p-piller kartan. Alltså två månader i rad har min p-piller mens kommit nästan en vecka för tidigt. Är jag gravid? Eller vad är det som händer? Har även upptäckt att senaste veckan har jag haft väldigt helvita rinniga flytningar, har detta med det andra att göra?
Är inne på snart tredje raden och om mensen skulle dyka upp nu på tredje raden, alltså ungefär en vecka för tidigt för tredje gången, vad ska jag göra då?
Är orolig att jag ska vara gravid.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.09.2016
Hej,
Jag tror inte att det har någonting att göra med att du skulle vara gravid. Det absolut vanligaste tecknet på att man är gravid är trots allt att mensen uteblir, inte att den börjar komma en vecka tidigare än normalt.
P-piller brukar vara bra på att hålla mensen regelbunden, men ibland kan det hända att sammansättningen av hormoner inte riktigt passar, att p-pillren t.ex. innehåller för lite hormoner, så om det går på samma sätt även denna månad - d.v.s. att din mens kommer en vecka tidigare än den borde (alltså innan du börjat din pillerfria vecka) så tycker jag att du skall ta kontakt med din barnmorska eller med läkaren som skrev ut pillren till dig. Det rör sig knappast om någonting som är "fel", men eventuellt borde du byta p-piller till en sort som passar dig bättre.
Så nej, jag tror inte att du är gravid, men om du börja blöda för tidigt igen så skall du nog tala med en barnmorska och få saken åtgärdad.
Kram
Tessi