Gravid eller ej? Hjälp!!
20.04.2015
Hej! Behöver akut hjälp. Det är så att jag missade ett piller förra måndagen, det gick över 24 timmar men jag hann ta den inom 36 timmar. Jag har tidigare aldrig missat ett piller.
Jag har hoppat över mensen i snart 3 månader men funderar på att ta sockerpillerna nu för att se om jag inte är gravid.. Tror ni/du att jag fortfarande var skyddad? Började ta pillerna igen som vanligt vid tisdagen men hade inte sex förens på fredagen. Innan det var det i söndags jag hade sex. Hjälp mig. Snälla. Anonym

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
20.04.2015
Hej!
Först: gräv fram bipacksedeln (lappen i paketet, finns även på nätet om du googlar namnet) för dina p-piller för att kolla vad som gäller för just din sorts p-piller vad beträffar att ha missat ett piller. För de flesta p-piller gäller dock regeln att om man glömmer med mer än 12 timmar så är man inte skyddad mot graviditet en vecka framöver. Alltså man borde använda kondom en vecka efter att man glömt. Risken är lite större att man ändå ska få ägglossning om man gör ett avbrott i tillförseln av de konstgjorda hormonerna, och därför kunna bli gravid. Andra veckan av kartan anses i allmänhet vara mest riskfylld, men har man glömt ett piller, så är man alltså inte längre säker under hela tiden under den menscykeln. (Alltså inget preventivmedel är 100% säkert, men säkerheten för p-piller är att av 100 kvinnor under 1 år blir 0-5-1.5 ändå gravida).
Forstätt ta pillrena enligt bruksanvisningen och ta gärna sockerpillerna nu, så att du får en blödning. Om du är gravid så är det troligt att blödningen uteblir, men det finns undantag, så vi skulle ändå rekommendera ett graviditetstest ca en vecka efter att du borde ha fått mens. De kostar inte många euro och finns på närmsta lite större butik och på apoteket. Är du gravid, så är det kommunens/stadens mödrarådgivning du ska kontakta - oavsett vad du väljer att göra så kan de hjälpa dig vidare.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av många liknande svar av barnmorskorna)