Gravid symptom
17.09.2020
Hej, kan man känna av befruktningen? Eller har man bara starkare symptom vissa ägglossningar?
Finns en liten risk att jag är gravid, och har ont i magen & mycket ägglossningssekret, samt känner mig nedstämd. Hade troligtvis ägglossning för ca. 2 dagar sedan. :))

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
22.09.2020
Hej.
Det finns de som menar att de kan känna av befruktningen, men precis som du skriver så är symtomen under ägglossning betydligt kraftigare under vissa månader än under andra. Vad det beror på är inte helt lätt att säga utan det är bara att konstatera att kroppen lever hela tiden och det sker processer som vi inte helt förstår eller kan styra.
Om en befruktning skulle ha skett under denna månad (d.v.s för ett par dagar sedan?) så är det osannolikt att det ännu i detta skede skulle ge dig magsmärtor eller påverka ditt humör. Men om det finns risk för graviditet så tycker jag att du skall försöka ta det lugnt tills din mens borde dyka upp - och OM den inte gör det så testar du dig. Men bara på basen av de symtom du beskriver så behöver du inte ännu känna någon oro.
Kram
Tessi