Gravid trots p-piller
28.07.2015
Hej! Jag började med p-piller för 3 månader sedan. Jag har tagit dom nogrannt med undantag för dom senaste två veckorna då det pga fullt programm ibland har blivit att ta pillret halv 6 och ibland 12 på natten. Jag har pojkvän o vi har regelbundet sex och använder inte kondom. Han har bare kommit i mig en gång. Nu på senaste tid har jag haft konstiga humörssvängningar, varit kissnödig hela tiden (jag kissade tillomed på mig här om natten men tror det var för att jag drömde en wc-drömm:( ) och så har jag varit orolig i magen o kunnat börja må illa plöstligt. Jag har nog haft mens de två förra månaderna ich nu är jag på mitren av 3 kartan. Men mensen har varit liten och tunn och bara varat i två-tre dagar medans förr hade jag meens 5 dagar ä. Kaan jag vara gravid? Tacksam för svar! :)

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
30.07.2015
Hejsan!
Nu skulle det nog vara bäst att du kontaktar den hälsovårdaren/läkaren som har skrivit receptet för p-pillren åt dig för att kolla upp vad symptomen beror på. Då du bokar tiden, kan du säga att du vill diskutera preventivmedlet som du har fått och hellst med samma person som skrev det. Risken för att du skall vara gravid är liten eftersom du har tagit pillren, men den finns ändå enligt hälsovårdaexpertens tidigare svar är inget preventivmedel 100% säkert, men säkerheten för p-piller är att av 100 kvinnor under 1 år blir 0-5-1.5 ändå gravida. Det skulle också vara bra att du testade dig för könssjukdomar för att kolla att symptomen inte beror på en sådan (det är bara kondomen som  skyddar för könssjukdomar). Jag kan tyvärr inte ge ett rätt svar åt dig, det är hälsovårdaren som vet hur det är bäst att gå till väga, så var snäll och kontakta hen, så ni kan tillsammans hitta orsaken till dina symptom genom att ta tester vid behov, okej!? Du har ganska nyss börjat med p-pillren, så det är bra att kolla med samma att sorten passar åt dig -det blir liksom en bra allmän check på samma gång!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny