Graviditet
18.09.2014
Hej! Glömde att ta ett p-piller igår, är på första veckan på 4 dagen (tredje pillret glömde jag). På bruksanvisningarna står det att jag ska kontakta läkare om man haft sex under veckan före man glömde bort, Har ätit p-piller i ca. 2 år. Så nu undrar jag hur stor chansen är att jag skulle bli gravid av sex som hänt för ca. 2-3 dagar sen och om jag borde kontakta en läkare?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.09.2014
Hej.
För att bli gravid så är det ju flera olika saker som skall lyckas. Men den mest avgörande faktorn är ju att samlaget måste ske så nära ägglossningen att spermierna alls skall ha möjlighet att möta ägget. Och eftersom det nu var första veckan på den nya kartan så borde du ju ha haft mens veckan före - d.v.s. det borde inte ha skett någon ägglossning under denna period. Dock måste man alltid utgå från att menscykeln kan se olika ut för alla och bara för att ägglossningen normalt sker ungefär mitt i menscykeln så stämmer det inte alltid, och inte för alla.
Mitt svar i ditt fall skulle vara att sannolikheten att du skall vara gravid är ganska liten, så även om du i detta skede skulle kontakta en läkare så finns det inte direkt någonting han/hon kan göra åt saken. Så jag föreslår att du nu naturligtvis använder kondom de kommande sju dagarna tills du är "säker" igen, och sen helt enkelt följer med. Om din mens inte börjar då den ska nästa gång eller i övrigt är väldigt avvikande (väldigt sparsam eller kortvarig) så kan du ju testa dig. Men annars är det nog bara att ta det lugnt och försöka komma ihåg pillren i fortsättningen.
Vänliga hälsningar
Tessi