Graviditet
31.03.2022
Hej, jag är en 20 åring tjej. Jag har fått mens oftast 21 dagen i månaden på senaste tiden. Min man kan ej få barn men vi har en öppen relation, och vi har länge önskat att få barn. Jag använder inget preventivmedel. Jag gjorde en test den 22 och de var en test som kan redan visa positiv 6 dagar före mensen den var negativ jag gjorde också en den 29 på kvällen den visade också negativ. Så är det så att det inte finns nån chans atr jag är gravid. Och när skall jag ringa till läkarmottagningen ifall inte min mens börjar

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.04.2022
Hej,
Jag föreslår att du börjar anteckna i din kalender när du har mens, eller skaffar en app till telefonen där du kan anteckna det. Även om det har råkat sig så att du de senaste gångerna har haft mens den 21 varje månad så är det osannolikt att mensen alltid skulle dyka upp exakt samma datum eftersom inte alla månader är lika långa och din kropp inte bryr sig så mycket om vilket datum det är. Så det är ett bättre sätt att hålla reda på mensen att fundera över hur lång cykeln brukar vara, d.v.s. från mensens första dag tills nästa mens. Om det är så att du aktivt försöker bli gravid så rekommenderar jag att du försöker lära dig hur din kropp fungerar, t.ex. att försöka känna efter när du har ägglossning. Då kan det vara lättare att lyckas.
Jag skulle inte lita helt på tester som säger att de kan påvisa graviditet 6 dagar innan mensen eftersom man inte nödvändigtvis vet när din ägglossning sker. Även om det "normala" är att ägglossningen sker precis mitt i cykeln så finns det kroppar som fungerar annorlunda, så att ägglossningen sker först senare. Och då skulle inte dessa test kunna visa en sådan graviditet eftersom hormonnivån inte ännu skulle vara tillräckligt hög för att synas på testet. Så för att lita på att testet kan visa rätt resultat så är det mer exakt att testa sig då mensen är sen - och upp till en vecka efter att mensen har lämnat bort.
Så mitt råd är att vänta några dagar till och sedan testa dig igen, då kan du antagligen lita på det svar som kommer. Men om mensen inte dyker upp så finns det inte mycket annat att göra än att vänta på den. Kroppen är inte en maskin och den påverkas hela tiden av allting vi gör, så det är inte ovanligt att mensen kan vara oregelbunden och det betyder inte att någonting behöver vara "fel" ändå.
Skaffa en mens app till telefonen så är det ganska lätt att följa med och pricka in när man har mens och när man eventuellt känner av ägglossning. Och om du har frågor kring graviditet så kan du alltid kontakta preventivrådgivningen på din hemort.
Kram,
Tessi