Graviditetstest/könsjukdomar?
02.05.2018
Hej decibel! Nu när jag senast låg med en kille gick kondomen sönder. Jag äter inte p-piller så jag tog ett dagen efter piller inom 24h. Ska man också ta ett graviditetstest om några veckor?
Sen undrar jag också med könssjukdomar. Jag har aldrig testat mig, men har aldrig heller haft oskyddat sex förens nu. Kan man anta att man inte har någon könsjukdom då, alltså om man alltid använt kondom? Han jag låg med sa att han är ren men jag vill ändå testa mig. Hur ska jag gå till väga?
Antivirgin

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.05.2018
Hej.
Det är bra om man testar sig för graviditet trots att man tagit ett dagen efter piller, just därför att de inte är 100% säkra. De fungerar i 50-80% av fallen, men om en befruktning redan har skett så kan inte pillret avbryta den och därför är det bäst att kolla upp med ett test ca 3 veckor efter att man tog pillret.
Kondom är det bäst fungerande preventivmedlet för att skydda mot könssjukdomar, men inte heller med kondom är man 100% skyddad, eftersom vissa könssjukdomar (t.ex. herpes, kondylom) kan förekomma även på ställen som inte täcks av kondomen. Det bästa är ju därför om man själv kollar upp att man inte har några könssjukdomar som kan föras vidare - och att ens partner gör samma sak. Då man har sex har man alltid ett ansvar för både sig själv och sin partner, så jag tycker inte att man skall göra det till en stor sak utan helt enkelt tänka på det som att man gör en allmännyttig insats då man testar sig. För att testa sig kan man kontakta preventivrådgivningen på den egna hemorten så lägger de in remisser till provtagning. Om det sedan skulle visa sig att man har en könssjukdom som kräver antibiotikabehandling så får man även medicinerna kostnadsfritt därifrån.
Så ring till hvc och be om remisser, så kan du vara lugn sen. Tänk på att olika sjukdomar kan ha olika lång inkubationstid så alla könssjukdomar visar sig inte direkt (om de ger några symtom alls) så det kan löna sig att vänta några veckor efter smittotillfället innan man testar sig.
Kram
Tessi