Gravtest
10.09.2017
Hej, haft en där jag trott att jag är gravid med tanke på ettt missat p-piller med 48 h, tagit dagen efter piller, fick min bortfallsblödning(går på p-piller), och testade mig för graviditet med ett test ca en vecka efter mensen tog slut. Detta visade klart negativt, men är ändå nojjig eftersom ja mår väldigt illa och har ont i magen i perioder. Även fått väldigt myxket finnar och haft feber senaste veckan. Är det bäst att ta ett gravtest när jag ska få nästa pillermens eller ska jag bara sluta nojja? Eller några andra förslag? Hade jag vart gravid skulle jag nog va i v.10, och då visar väll sällan gravtest fel? Kram

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.09.2017
Hej.
Oddsen att du skulle vara gravid, med tanke på att du äter p-piller och tog ett akut p-piller då du hade glömt är väldigt liten. Du har ju även testat negativt och skulle du verkligen vara i vecka 10 så skulle det synas på testet.
Finnar och magont kan man förvisso uppleva under en graviditet, men de är i sig inga graviditetssymtom. Inte heller feber. Illamående kan ofta hänga ihop med tidig graviditet, men det kan också hänga ihop med att man oroar sig eller att hormonnivåerna är råddiga - vilket de kan vara efter att man tagit ett akut p-piller. Vill du så kan du givetvis testa dig en gång till. Men jag tror inte att du är gravid.
Kram
Tessi