Håravfall
15.05.2017
Hej har ätit p-piller(gestinyl) nu i en månad(1 karta) och har inte fått några större biverkningar,men har börjat tappa mera hår en vanligt. Är detta vanligt ? Kommer håravfallet minska ? Kommer håret att bli tjockare igen ? Och vad ska jag göra ? Vill ju inte byta piller heller eftersom jag inte har haft värre biverkningar av dem. hallonet

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.05.2017
Hej.
Alla människor tappar hår - hela tiden. Men vissa perioder kan håravfallet vara tydligare än annars. Om du har haft t.ex. en svår infektion, stressat mycket eller gått ner mycket i vikt så kan du tappa mer hår nån månad senare, det är normalt, och oftast brukar håret växa tillbaka.
Då håret växer så sker det i olika faser. Det växer - sen pausar det - sen kan det antingen växa igen eller lossna. Alla människor kan ju inte få hur långt hår som helst utan det finns liksom en maxgräns för hur långt håret kan bli. Maxgränser varierar lite från person till person. Men om du har långt hår så är det också mer sannolikt att du tappar mer hår på en och samma gång, eftersom fler hårstrån når sin maxgräns samtidigt.
Håravfall är så vitt jag vet ingen typisk biverkning av p-piller, men det kan givetvis vara det ändå i ditt fall. Eller också beror håravfallet på någonting helt annat.
Om du har kort hår så kanske det lönar sig att vara mer uppmärksam på saken eftersom håret då egentligen borde kunna växa ut längre innan det tappas, men jag tycker att du skall följa med saken. Om det fortsätter, eller att du märker att du blir rent "tunnhårig", eller att du märker att du har kala fläckar på huvudet så lönar det sig att diskutera saken med en läkare. Då kan det finnas orsak att kolla upp t.ex. sköldkörtelvärdena.
Som sagt, det kan, men behöver inte nödvändigtvis bero på dina p-piller, men följ med och kontakta läkare vid behov.
Kram
Tessi