hjääälp fort!akut-piller
09.06.2014
hej!
jag hade sex natten till söndan (tog mitt första p-piller på ny karta på lördan) och vi har alltid skyddat oss med både kondom och p-piller. men denna natt var kondomerna slut och vi körde endast med p-pillerna. Nu är vi båda rädda för att jag ska vara gravid(vi är väldigt nojiga) och ja funderar om jag ska måsta ta akut-piller. han kom aldrig men det finns ju försatsen Vad säger ni? Kan jag lita endast på p-piller eller ta akut-ppiller?

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
10.06.2014
Hej!
Ne, vännen, du är nog skyddad av p-pillren fastän ni inte hade kondom också. Det är helt lugnt, du(/ni) behöver inte alls oroa dig. Och du behöver inte ta något akut-p-piller. Att ha både kondom och p-piller är dubbelt skydd. Klart att det är bra, eftersom inget preventivmedel är 100% säkert (mera om säkerheten här sedan när du läst färdigt ditt svar http://sv.wikipedia.org/wiki/Pearl-index), men just p-piller har så jättehög skyddsfaktor att sannolikheten att bli gravid när man använt det korrekt nog är yttepytteliten. Som att vinna på lotto. Så lugn bara <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)