Hjälp
16.10.2016
Jag är jätte rädd att jag är gravid. Jag och killen jag träffar har använt kondom när vi haft sex men när han kommit brukar han stoppa fingrarna i mig kan jag vara gravid om han fått sperma på fingrarna? Min mens är 4 dagar försenad men det kommer brunt ur slidan.Är jag gravid eller är det mensen som bara är sen? Är det normalt att mensen skulle hoppa över en gång? rädd

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.10.2016
Hej,
Det är osannolikt att du skulle ha blivit gravid genom att killen överför spermier med fingrarna. Oftast skulle han ju nog märka av det om hans fingrar var alldeles våta av sperma, och då skulle han knappast lägga in dem i dig. Och om kondomen har suttit på resten av samlaget så är ni nog på den säkra sidan.
Om du inte använder p-piller så är det ju helt tänkbart att de bruna flytningarna är din mens denna månad? Blödningarna kan ju variera lite från månad till månad och alltid blöder man inte lika mycket. Ibland kan mensen hoppa över helt en månad och det är inte speciellt konstigt det heller.
Så har du säkert hört att om man oroar sig väldigt mycket så kan mensen bli sen av det. Det är ju inte så lätt att påverka - eftersom det inte är viljestyrt att oroa sig men det kan ändå vara bra att känna till.
Jag tror att din mens bara är sen - och att den nog kommer bara du chillar lite. Fortsätt att använda kondom, så behöver ni inte oroa er så mycket. Och vill ni vara på den säkra sidan så se till att killen torkar av sina händer innan han tar på dig.
Kram
Tessi