Hjälp!!
29.06.2017
Hej! Jag skulle vilja ha barn och bli gravid. Men jag är ju inte myndig på några år. Om jag skulle bli gravid skulle jag eller mina föräldrar bestämma om jag ska behålla det? Och tror du att jag kommer bli gravid snart och vad ska man göra om man upptäcker man är gravid? Ska man berätta för sin pojkvän hur man känner? Är det för tidigt att skaffa barn? Emmi

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.06.2017
Hej.
Jag kan förstå dina drömmar om att skaffa barn. Men jag hoppas att du tror på mig då jag säger att det inte är någonting du skulle klara av på egen hand. Med tanke på din egen ålder så är du, precis som du själv skriver, inte myndig ännu på några år. Du har ingen utbildning, inget jobb. Ingen möjlighet att försörja vare sig dig själv eller ett barn. Jag förstår om det låter tråkigt och negativt - men man måste ha en plan om det skall fungera, och det ansvaret har du inte rätt att sätta på t.ex. dina föräldrar eftersom det skulle vara ditt barn.
En annan aspekt som du måste tänka på är att det är du som är ansvarig för det barnet, i åtminstone 18 år framåt. Dygnet runt och 7 dagar i veckan. Du får inte alltid äta eller sova, eller komma och gå som du vill utan det kommer att vara din baby som är högsta prioritet. Det SKA vara din baby som har högsta prioritet, och om det inte finns utrymme för det i ditt liv så finns det helt enkelt inte utrymme för ett barn.
Så är det totalt självklart att din pojkvän måste få veta om en sådan plan på förhand. Ert förhållandeär inte heller helt okomplicerat, eftersom han rent lagligt för tillfället begår ett brott då han ligger med dig. Vilket eventuellt skulle få följder om det kom fram att du är gravid. Åtminstone utredningen av det skulle antagligen handla om "sexuellt utnyttjande av barn", eftersom du enligt lagen är ett barn och han är vuxen. Det spelar inte så stor roll om du vill, för det han gör är olagligt. Som vuxen förväntas han veta bättre.
Rent tekniskt så vet jag faktiskt inte om dina föräldrar skulle ha rätt att bestämma att du måste göra abort, men om du behöll barnet så skulle de sannolikt vara de som blev ansvariga för det eftersom de är ansvariga för dig, och du kan ju inte utgå ifrån att de är så sugna på ett spädbarn i huset.
Jag förstår att du tycker att jag är elak i det jag skriver och att jag inte förstår. Men det är helt okej. Du får tycka det. Jag tycker att du är för ung. Jag tycker att din pojkvän är för gammal för dig. Jag tycker att du skall njuta av att vara barn i några år till och inte behöva ta ansvar för ett annat liv. Det kommer säkert att komma en tid då det är betydligt mer lämpligt än det är just nu. Jag menar inte att jag tycker att du aldrig skall skaffa barn, men även om du väntar i 5 år till så kommer du att vara en väldigt ung mamma. Gör upp en långsiktig plan och fortsätt att drömma och njuta av baby-fantasierna, men du kan bara vinna på att vänta.
Kram
Tessi (häxan-surtant)