Hjälp!
13.08.2018
Hej, jag har p-piller och har bara en vecka kvar av min fösta karta nånsin. Och jag tror jag har fått mellanblödningar, jag har bruna flytningar för det mesta nu, har pågått i typ 2-3 dagar. Har liknade värkar som mensvärk ibland. Är det något jag borde vara orolig över eller kolla upp? Lilla jag

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.08.2018
Hej,
Nej, jag tycker att du kan vara helt lugn. Kroppen är inte en maskin, och även om du nu har börjat med p-piller och din kropp på så sätt sannolikt kommer att bli mer regelbunden så är det mycket nytt för din kropp att lära sig. Man kan aldrig på förhand veta hur man kommer att reagera på p-piller, och mellanblödningarna behöver inte betyda att pillren inte passar dig.
Oftast rekommenderar man att man skall äta samma sort i minst tre månader innan man byter, så att man vet med säkerhet hur kroppen fungerar med dem. Så fortsätt med dina piller enligt anvisningarna. Skulle mellanblödningarna fortsätta även under nästa karta och kartan därpå så kan du kontakta barnmorskan/läkaren som skrev ut dem till dig och fundera med hen.
Kram
Tessi