Hjälp!
01.04.2022
Hej, jag har jättejättesvårt att svälja piller, som, det är löjligt svårt. Jag kan svälja stora godisar hela, men sedan klarar jag inte ens av att svälja p-piller... Jag vet att det bara är i huvudet men det blir aldrig bättre... Min fråga är:
Funkar p-pillren som de ska fastän jag delar dem i två med en kniv och sväljer i två delar? För då klarar jag att svälja det... (Obs! Jag tuggar dem INTE, jag bara delar i två och sväljer).
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
07.04.2022
Hej,
Det är inte meningen att man ska ta och dela tabletterna, man får endast dela tabletter som har en skåra på mitten och det har inte p-piller. Det finns olika orsaker till det, ett är att sammanhållningen av innehållet och upptagningen inte blir den samma. Så nej, du ska inte dela dem!
Mitt varmaste tips är att du kontaktar den som skrivit ut dem till dig och att ni tillsammans hittar en annan lösning, alltså byter till preventivmedel som inte är piller. Hur skulle kanske en p-ring vara, eller p-plåster? Kanske spiral eller p-stav?
Lycka till!
Kram!
Malin
P.S. Ungdomsinformatör Kix på Decibel här. Ville bara tillägga som tips att jag har väldigt mycket lättare att ta piller ifall jag tar dem med typ yoghurt istället för vatten, så det kan du också testa om du vill.