hjälp mig..:/
05.04.2015
Hej decibel!:) Nu e de så att mitt mens är rädan över en vecka försenad och jag har ett sexuellt förhållande, vi har oftast använt kondom men lite före mitt mens tog dom slut och vi hade sex utan skydd men han "kom"inte in i mig.. jag har lätat efter info om sympton för graviditet och en del stämmer.. t.ex. att brösten blivit lite större, tyngre och ömma, förståss det kan vara helt vanligt i puberteten men mina bröst har ändå inte varit på dehär viset förr... t.ex. mina bröstvårtor var (betydligt) mörkare än förr.. borde jag ta graviditets test? och isåfall, kan man be om en graviditetstest från skolhälsovårdaren? Och är graviditets test dyra? Och vad tycker ni är de normalaste symptomerna för graviditet?
Tack på förhand för svaret!<3

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna Vastaa
07.04.2015
Hej vännen!
Nu kan du bra ta ett graviditetstest - det brukar heta att man ska vänta tills mensen är 7-10 dagar försenad innan man testar, för före det kan det hända att mängden speciellt graviditetshormon inte är tillräcklig i urinen för att testet ska kunna mäta det. Och visst kan du gå till skolhälsovårdaren, så testar hon där och så får ni svar inom 5 minuter. Gå gärna nu redan på morgonen, morgonurin är ofta lite starkare än under resten av dagen. Skolhälsovårdaren kan sedan hjälpa dig oavsett vad svaret visar.
Graviditetstest är inte alls dyra, du hittar bland annat fullt pålitliga test för en par-tre euro på de större varuhusen (märket RFSU). På apoteket brukar de vara lite dyrare, men där är utbudet större. Det finns ingen åldersgräns för graviditetstest och ingen har något att göra med ifall du köper sådana - speciellt apotekspersonalen brukar vara mycket hänsynsfull och diskret. Huvudsaken är att du testar nu så snart som möjligt. Det finns ju tidsbegränsning på vissa av dina alternativ, ifall du är gravid.
Precis som du verkar gissa, så kan man nog bli gravid när man kör oskyddat fastän han drar ut innan han får utlösning. Det beror på att det kommer en droppe eller två ur ollonet någon gång mellan att han först får stånd och att han får utlösning. Den droppen är till för att "rensa röret" och fungera som glidmedel för ollonet, men den KAN innehålla spermier (beror lite på när han senast hade utlösning, hur ofta/mycket han kissat sedan dess osv). Råkar det hända runtikring ägglossningen, så finns det en liten risk för graviditet. Den är yttepytteliten, men det händer sig nog. Ofta har också killar rätt svårt att känna av exakt när det tänker komma för dem, så det är ändå inte alltid de hinner dra ut i tid. Avbrutet samlag är inte någon pålitlig metod alls, så försök att inte köra oskyddat i fortsättningen, visst?
De flesta kvinnor känner inte av det direkt de har blivit gravida, utan det brukar ta några veckor innan kroppen på allvar börjar reagera bland annat på de speciella graviditetshormonerna. En del kvinnor blir dock mer eller mindre genast illamående och en del kan känna att brösten blir ömma och större direkt från början. Men det är också lätt att börja inbilla sig symptom när man en gång börjat oroa sig, så bäst är såklart att ta ett graviditetstest!
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna