Hjälppp!
11.11.2023
Jag förstår inte nu över min mens för jag brukar 29-30 menscykel men nu börjar 28 och 27. varför det händer? Förra månad en dag för tidigt och nu i november 2 dagar för tidigt. Är så stressad över det här. Hjälp svara!
Jag vill ha svar

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.11.2023
Hej,
Det är helt normalt att menscykelns längd kan variera med ett par dagar. Även om den alltid tidigare har varit 30 dagar så innebär det alltså inte att någonting är "fel" fast den plötsligt skulle vara 27 dagar. Om man äter p-piller så är det vanligare att mensen dyker upp exakt samma dag (men även med p-piller så kan det variera utan att det är någonting som är fel.).
Kom ihåg att om din kille är inne i dig så skall ni alltid använda kondom. Men om ni inte har haft oskyddat sex där hans penis har varit inuti dig så behöver du inte oroa dig. Kroppen är helt enkelt inte en maskin så även om cykelns längd kan variera lite så räknas det som helt normalt. Skriv upp i din kalender eller använd en mens-app så är det lättare att följa med och komma ihåg hur cykelns längd ser ut från en månad till en annan.
Kram,
Tessi