Hormonspiral
28.10.2020
Hej! Nästa vecka ska jag lägga in en Kyleena hormonspiral. Jag har några frågor kring det.
1. Måste man ha skyddat sex före insättningen?
2. Är man skyddad direkt efter insättningen?
3. Kan man ha sex direkt efteråt eller måste man vänta? Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.10.2020
Hej.
Oftast läggs spiralen in i samband med att man har mens, så ni måste skydda er som vanligt fram tills insättningen. Om spiralen läggs in i samband med mensen så är man skyddad redan från början, men om den läggs in då du inte har mens så måste ni skydda er med kondom under den första veckan.
Efter att spiralen har satts in så kan man ha lite ont och/eller blöda lite, men man kan nog ha sex då man känner att man vill ha det.
Kram
Tessi