Hur fort kan man få reda på en graviditet?
01.04.2015
Hej!
Jag använder p-ring, har gjort det i snart ett år. Jag skulle ha lagt in en ny ring den 25 mars kl.18, men jag glömde det och lade in den nästa morgon, torsdagen den 26 kl. 9:30.
Jag hade sex den 24 mars, och nu undrar jag om det finns en risk att jag kan vara gravid? Förhindrar ringen ägglossningen när jag lade in den en dag/16h för sent?
Jag är väldigt mån om att inte bli gravid och vill inte vänta två veckor för att se om nästa mens kommer eller för att kunna ta ett graviditetstest. Så hur fort kan en läkare ta reda på om jag är gravid? Är det någon vits att redan boka en läkartid? Vill inte bli gravid

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
01.04.2015
Hejsan! Eftersom det gick över 3 timmar har du en minimal mini risk att vara gravid. Men det ska nog verkligen mycket till! Det rekommenderas att ni använder kondom under den första "ring-veckan". Men det kanske är för sent nu?
Någon stackars simduglig spermie kan ju nog ha funnits kvar från 24/3... Men det är nog mycket mycket osannolikt.
Det är nog tyvärr ingen vits med att boka en läkartid. Ett akut-piller skulle kanske ha varit en idé den 26. Då skulle det ha varit inom 3 dygn... Men men det har nu farit och varit och ingen vits att gräma sig över det mera.
Jag hoppas att du kan hålla fast vid tanken att risken att du skulle ha blivit gravid är miniminimal. Använd din ring i 3 veckor och sen om din mens inte kommer som vanligt gör du ett graviditetstest. Om du är väldigt orolig kan du nog göra ett graviditetstest efter 3 veckor i vilket fall som helst.
Försök att inte stressa upp dig och oroa dej! Sätt påminnelse i telefonen för dina ringbyten i fortsättningen! :)
Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare